dinsdag 22 augustus 2017

Geradicaliseerde kleuters in België.

Gisteren las ik een bericht op twitter, dat kleuters in het plaatsje Ronse in België geradicaliseerd zijn. Juffen zouden de alarmklok hebben geluid.

Hoe is dat mogelijk?
Waarschijnlijk omdat het daar nog mag!!!

Ik heb jaren op openbare basisscholen in de stad gewerkt, waar ik destijds al soortgelijke dingen meemaakte. In 1998 kreeg ik een vaste aanstelling op een O.B.S. Deze school was voor ca 50% Nederlands en de rest bestond uit Turken en Marokkanen en een enkele verdwaalde Surinamer. Hierbij moet worden opgemerkt, dat de aanwas bij de kleuters/groep 1 vnl. uit (onaanspreekbare) Turken en Marokkanen bestond. Er kwamen steeds minder nieuwe Nederlandse kinderen op die school. Met iedere jaargang werd het percentage autochtonen minder en allochtonen groter.

In die tijd werden de Nederlandse kinderen al gepest en bedreigd; vaak vanwege hun broodbeleg of omdat ze een hond hadden maar vnl. omdat ze heidenen waren: kaffirs! In mijn klassen heb ik dit vaak aangekaart en gezegd, dat ik dat soort dingen niet zou dulden in mijn klas. Op teamvergaderingen heb ik er gewag van gemaakt maar men vond het niet interessant! Kinderen die een tijdje gepest worden, gaan naar een andere school en daarom verdwenen ook de laatste NL'se kinderen.

Onze -nu- voor 99% uit moslims bestaande school ging fuseren met een andere OBS in de buurt. Deze school was grotendeels 'wit' zodat na de fusie de verhouding weer ongeveer fifty fifty was. De geschiedenis herhaalde zich. Binnen vier jaar was de bevolking van onze nieuwe school weer volledig islamitisch. Het kwam door meer allochtone aanwas bij de kleuters en Nederlandse kinderen, die vertrokken naar een andere 'witte' school. Ook al was die dan wat verder weg, de mensen hadden het ervoor over! Hun kinderen kwamen vaak huilend thuis en wilden niet meer naar school. Als leerkracht stond je ook machteloos: hoe vaak je hier ook aandacht aan besteedde, ze deden het dan gewoon in 't geniep; na school of als je ergens anders mee bezig was. Met een schoolleiding die er niet achter stond, moslimkinderen hierop aan te spreken, stond je er ook alleen voor. Een Nederlands kind konden ze wel missen maar niet die honderden moslims!!!

Al met al dus heel oud nieuws... misschien dat het nu pas in België gebeurt... maar hier is het al decennia aan de gang! Zelfs bij de kleuters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten